Trends in de e-commerceAls je iets besteld bij een webshop dan heb je te maken met e-commerce. E-commerce is een enorm groeiende markt en online winkels zijn verdriedubbeld in twee jaar tijd. Doordat de concurrentie steeds hoger wordt onder online winkels blijven online winkels constant met nieuwe ontwikkelingen komen. Door constant te blijven innoveren creëert een online winkel een pluspunt ten opzichte de competitie. Door deze pluspunten van de webwinkel bestel je bij deze webshop en niet bij de concurrent. Want zeg nou zelf: Je besteld toch alleen ergens als die webshop jou iets meer te bieden heeft? In dit artikel bespreken wij de meest actuele e-commerce ontwikkelingen van dit moment.

Steeds sneller leveren

Een stijgende ontwikkeling is het steeds sneller bezorgen van producten. Als je eerst iets kocht bij een online winkel kon je ervan uitgaan dat het een paar dagen of zelfs een paar weken zou duren voordat je het product zou ontvangen. Dit is tegenwoordig verleden tijd. Webshops halen alles uit de kast om zo snel mogelijk je bestelde artikel bij jouw thuis te bezorgen. Veel webshops bieden voor 23.59 besteld is morgen in huis. De vraag is tegenwoordig hoog naar vandaag besteld morgen in huis winkels. Daarom bestaan er websites zoals bijvoorbeeld Morgenbinnen.nl die lijsten geven van online winkels die de volgende dag leveren. Zo hoef je zelf als klant niet op zoek te gaan naar online winkels die de volgende dag in huis leveren. 

Achteraf betalen bij steeds meer webwinkels 

Ook is later betalen een nieuwe trend geworden. Steeds meer consumenten zijn op zoek naar winkels waar ze achteraf kunnen betalen. Dit later betalen wordt geregeld via externe betaalpartijen zoals Afterpay winkels of Klarna winkels. Sommige websites hebben overzichten gemaakt van deze webwinkels waar je later kunt betalen. Hierdoor kan de consument makkelijk deze online winkels vinden. Achteraf betalen wordt zo gemakkelijk mogelijk gemaakt, zo heb je met Klarna en Afterpay een applicatie waarin je duidelijk kunt zien wat je nog moet betalen en wat je al betaald hebt. Ook kan je bij deze betaalmethodes er voor kiezen om je openstaande facturen in delen af te betalen. Het achteraf betalen wordt dus steeds makkelijker gemaakt.

Steeds duurzamer

Ook is er een totaal nieuwe eis bij gekomen bij webwinkels die weinig met klantgemak te maken heeft. Dit is steeds duurzamer bezorgen. Veel bezorgdiensten stappen over naar CO2-neutrale bezorging en rijden elektrisch. Naast het elektrisch rijden, worden inpakmaterialen zoals plastic steeds vaker vervangen door iets duurzamers. Ook ontvang je bij de meeste pakketten geen papieren factuur meer bij je bestelling, maar krijg je de prijsopgave digitaal opgestuurd wat bekend staan als een e-factuur. Webwinkels onderscheiden zich dus niet alleen in het klantgemak, maar proberen ook positieve aandacht te creëren door iets goeds te doen voor de wereld.